tel.: 267 219 346 | e-mail: jagamedia@jagamedia.cz
RS_2016_05_v350Objednat toto číslo               PŘEDPLATNÉ               Archiv vydání               E-verze časopisů

Realizace a projekt

Končí nám stavební sezóna a v rukou držíte poslední letošní číslo našeho časopisu. Původně jsem se chtěl na tomto místě věnovat bilancování loňského stavebního roku, připomenout zajímavé milníky, pokusit se načrtnout ten rok příští. O tématu ale nakonec rozhodla prostá stavební praxe.
Tak nám prý otevřou D8. Vláda se rozhodla dát českým motoristům vánoční dárek v podobě rychlého spojení s Německem. Právě včas, abychom toho využili ještě těch pár let, co nám zbývá, než se opět zavřou hranice v reakci na současnou geopolitickou situaci. Bohužel s tím, jak se blíží oficiálně ohlášený termín stříhání pásky, zrychluje se i frekvence „jobovek“, kterými nás zásobuje domácí zpravodajství: sesun se nepovedlo zastavit, hornina pořád pracuje – a víc, než kdy předtím, nová dálnice způsobila chaos přirozených hydrologických vztahů v podloží a následné problémy vesnicím v blízkém okolí, na staré se vlní asfalt, nově postavená estakáda klesá tempem nepřímo úměrným stoupajícím volebním preferencím nejmenovaného vládního hnutí apod.
Nepříjemné ale je, že v interní diskusi se silničáři se čím dál častěji objevují názory typu: čekal jsem to, tudy dálnice nikdy neměla vést, toto skončí katastrofou… Pokud se opravdu ukáže, že problém je hlubší než díra v rozpočtu, kterou vyvrtali již provedené a hlavně následně vyvolané stavební úpravy zavřené dálnice, rozhodně by to nemělo zůstat bez odezvy. A hlavně vyvození osobní odpovědnosti. Jak poznamenal jeden z mých známých, strojař: „Kdyby za mnou přišel šéf s tím, abych poddimenzoval konstrukci, ať z takového či jiného důvodu, pošlu ho do háje. Ať si to navrhne sám…“ Tady to vypadá, že se hledalo až do té doby, než se našel někdo, kdo nakonec projekt do nestálého podloží vytvořil. Můžeme jen hádat, jak velká byla jeho hypotéka, či jakým tlakům musel čelit, že nakonec neodolal. Zjevně podobným jako nebohá vozovka v Českém středohoří.
V této souvislosti jsem opravdu zvědavý, jaký postoj zaujme kompetentní ministr. Na souboj jeho profesní minulosti a erudice s politickou odpovědností se docela těším. Uvidíme 17. prosince. Anebo se bude muset celá stavební lobby veřejně omluvit ekologům, kteří – i když z úplně jiných důvodů – před výstavbou dálnice varovali už dlouho předem.

Matej Šišolák

 

 

Novinky

Realizace
■ Prosklená hliníková fasáda
■ Rodinný dům v Sulzbergu

Tepelné izolace
■ Správné provedení PIR zateplení střechy
■ Realizace ETICS na historickém objektu
■ Moderní stodola

Stavební chemie
■ Přehled trhu: Utěsnění trhlin
■ Sanace vlhkého zdiva injektážním krémem

■ Oprava staré omítky

Podlahy
■ Obnova starého balkonu bez zateplení
■ Správná pokládka velkoformátové dlažby
■ Mramorová dlažba a její lepení
■ Lepení vinylových dílců disperzním lepidlem

Beton
■ Architektonická podoba výškových budov od Zahy Hadid
■ Realizace sklepního prostoru – vodonepropustná konstrukce

■ Lehké bednění pro stěny, stropy a sloupy

Konstrukce a prvky
■ Montáž solárního kolektoru na střechu
■ Osazení světlovodu do šikmé střechy
■ Osazení hranové lišty

Otvorové výplně
■ Instalace okna do prostoru tepelné fasádní izolace

Akademie
■ Pořádek na staveništi jako podmínka bezpečné práce

RS_2016_05_s940

RS_2016_05_dvojstrana_01

RS_2016_05_dvojstrana_02

RS_2016_05_dvojstrana_03

RS_2016_05_dvojstrana_04

RS_2016_05_dvojstrana_05